اعتیاد به مواد مخدر چسب | علائم و عوارض اعتیاد به بوی چسب

اعتیاد به مواد مخدر چسب | علائم و عوارض اعتیاد به بوی چسب

شاید برای شما هم عجیب باشد ولی افرادی هستند که به بوی چسب اعتیاد دارند. در این مقاله به اینکه مواد مخدر چسب چیست؟ و به بررسی عوارض اعتیاد به چسب می‌پردازیم.

اعتیاد به چسب تصادفی به وجود می‌آید. برای مثال گاهی در حال ساختن ماکت یا کاردستی هستید که از علاقه خود به بوی چسب آگاه می‌شوید و به مصرف آن ادامه می‌دهید. اما در اکثر موارد تحت تاثیر قرار گرفتن در جو دوستان باعث می‌شود تا نوجوانان به مصرف آن روی آورند. و همچنین ارزان بودن و دسترسی آسان به این مخدر یکی از امتیاز های این ماده مخدر است. 

 

مواد مخدر چسب چیست؟

ابتدا اعتیاد به چسب از زمانی اتفاق می‌افتد که فرد مصرف کننده چسب با ریختن چسب بر روی دستمال یا تکه ای کاغذ شروع میکند و از راه بینی تنفس میکند. سپس روش های پیچیده تری را امتحان می‌کنند. به طور مثال مخدر چسب را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار می‌دهند و با حرارت دست خود آن را گرم میکنند و بخار ایجاد شده در کیسه را تنفس می‌کنند.

پس از کشیدن چسب احساسی که فرد به آن دست پیدا میکند شبیه به حالتی هست که پس از مصرف موادهای مخدر قوی مانند داروهای اعتیاد آور باربی چوریت و یا ترکیبات تریاک در فرد مصرف کننده به وجود می‌آید. بخار حاصل از این مواد سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار داده و منجر به مستی، نشئگی، منگی، تخیلات و اوهام و از بین رفتن حالت هوشیاری می‌شود.

چسب، تینر، رنگ، فیکساتور، بنزین پاک کننده، سوخت فندک، بنزین اتومبیل، واکس، مایع کفش، مواد تمیز کننده لوازم فلزی و استون‌هائی که برای پاک کردن لاک ناخن به کار می‌رود از مواردی هستند که دارای بخار قابل احتراقی می‌باشد که می‌توان آنها را چه از راه بینی و چه از راه دهان استشمام کرد و علائمی که پس از مصرف آن رخ می‌دهد کاملا شبیه به علائم مصرف چسب است.

 

برای آشنایی با مواد مخدر ناس این مطلب را بخوانید.

 

علائم اعتیاد به بوی مواد مخدر چسب

مصرف کننده چسب پس از تنفس های عمیق منگ شده و احساس سرخوشی عجیبی در فرد ظاهر می‌شود و امکان دارد باعث شود فرد مدام بخندد و از مصرف آن لذت زیادی ببرد.

پس از کشیدن چسب امکان دارد فرد مصرف کننده دچار توهم و تخیلات شود و حالت به هم ریختگی و گیجی به آن دست دهد. پس از مصرف یه مدت کوتاه که فرد این حالات را تجربه می‌کند امکان دارد برای تجربه کردن حال خوب و لذت بیشتر نیاز به دوز مصرفی بیشتری داشته باشد. 

فردی که به این مواد مخدر اعتیاد دارد مست به نظر می‌رسد و حرکات او ناهماهنگ بوده و صحبت کردن او کند می‌شود. از جمله مشکلات همگانی این گونه افراد غیبت در مدرسه و حاضر نشدن در محل کار است. آنها به آسانی عصبانی می‌شوند و اغلب بدون اینکه کاری انجام دهند مدت‌ها در جایی می‌نشینند.

 

علائم اعتیاد به بوی مواد مخدر چسب


عوارض مصرف مواد مخدر چسب

علاوه بر مشکلات روانی که پس از مصرف به دنبال دارد امکان دارد در فرد آثار جسمانی بر بدن او به جای گذارد. برای مثال اینگونه مواد صنعتی صدمات غیرقابل جبران در مغز، کبد، کلیه‌ها و سیستم عصبی ایجاد می‌کند.

تمامی سیستم خون و مغز استخوان تحت تاثیر این مخدر قرار میگیرند. از دیگر علائمی که فرد دچار آن می‌شود می‌توان به حملات غش و یا اختلالات جنسی اشاره کرد.
از دیگر عوارض مصرف این مواد مخدر این است که افرادی که از راه بینی مصرف می‌کنند دچار بی اشتهایی می‌شوند و حالت بی قراری، خستگی و افسرده شدن در او ایجاد می‌شود و چون بدن آنها از مواد اصلی غذائی محروم ‌مانده در معرض عفونت قرار می‌گیرند.

عوارض کشیدن چسب رازی از راه بینی نادیده گرفته شده اما حقیقت این است که امکان دارد اعتیاد به این مخدر باعث مرگ فرد شود. دکتر سامویل اروین در کتاب خود با عنوان "سوء مصرف مواد مخدر: مقدمه ای بر تاثیر و خطرات احتمالی آنها" مصرف چسب را از مصرف قرص آمفتامین و سیگار و الکل، ترکیبات باربی چوریت، هروئین و موادهای توهم زا مانند ال اس دی یا ماری جوانا خطرناکتر تشخیص داده است.

همچنین در سالهای اخیر گزارش های زیادی از سوی مددکاران اجتماعی منتشر شده که در آن سعی داشتند که خطرات ناشی از مصرف چسب را ناچیز جلوه دهند و مصرف کنندگان را به این باور رسانند که این ماده مخدر بی خطر است. برخی از پزشکان و والدین هم کشیدن چسب را مشکل کوچکی می‌پندارند. اما آمار نشان می‌دهد که مصرف این مواد منجر به مرگ افراد شده و در بسیار از موارد صدمات غیرقابل جبران به جسم مصرف کننده وارد شده که برای همیشه باقی می‌ماند.
از دیگر عوارض اعتیاد به مواد مخدر چسب در که فرد ایجاد می‌شود:

       - لاغر شدن

       - افسردگی

       - بی قیدی

       - خواب الودگی

       - بی حوصلگی

       - لرزش

       - سردردهای دائمی

       - آثار زخم و التهاب در اطراف دهان و بینی

       - آبریزش از چشم و بینی

       - سرفه و علائم کلی سرماخوردگی بهبود ناپذیر

       - فراموشی انجام وظایف خود

 

عوارض مصرف مواد مخدر چسب

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع قرص های اعتیاد آور و مورفین دار کلیک کنید.

 

عوارض ترک اعتیاد چسب

عوارض ترک اعتیاد چسب امکان دارد فرد دچار دردهایی در ناحیه شکم، حال بهم خوردگی، پا درد، خستگی و افسردگی شود و از این علائم چند روزی رنج ببرند. هنگام ترک با مشکلات جسمانی زیادی روبرو می‌شوند که حتما باید تحت نظر پزشک باشند پیشنهاد ما به شما این است که حتما به کمپ ترک اعتیاد مراجعه کنید.